Carina Andersson
När Carina läste till redovisningsekonom kontaktade hon
Modern Ekonomi gällande praktikplats. Det fick hon inte men
däremot fick hon en anställning där hon arbetade parallellt
med att hon slutförde sin utbildning. Idag är hon Auktoriserad
Redovisningskonsult, Auktoriserad Lönekonsult och även
Certifierad Affärsrådgivare. Det är det inte många som kan
skryta med!
”Min största styrka är min breda kompetens och har lätt för att anpassa mig och se till kundens behov”
Jag hade all teoretisk utbildning med mig från skolan som
behövdes för att bli Auktoriserad Redovisningskonsult så
det var bara att vänta in arbetslivserfarenheten. Egentligen
hade jag kunnat skriva tentan ett år tidigare men väntade för
att få en hel säsong till med bokslut och deklarationer med
mig i bagaget och känna mig trygg. För att bli Certifierad Affärsrådgivare
gick jag ME:s interna program, vilket var bra för då var vi många, även från våra
andra kontor, som träffades och kunde diskutera verkliga kundärenden med varandra. För att
bli Auktoriserad Lönekonsult fick jag skicka in mina arbetsuppgifter och utbildningar, samt
lämna tre referenspersoner för validering och sedan skriva en digital examen. För att växa och
utvecklas gäller det att själv veta vad man vill och vara ”hungrig”. Det är viktigt att bolla problem
som dyker upp med kollegor, läsa på, hålla sig uppdaterad, engagera sig i sina kunder och inte
vara nöjd när pappershögen är slut.
Det roligaste är variationen bland kunderna och att det alltid händer nya saker. För att nämna
ett exempel köpte en av mina befintliga kunder skog förra året, så nu får jag chansen att lära
mig mer om jord- & skogsbruk. Jag arbetar redan en hel del med enskilda firmor så det blir
spännande. Vi har ingen annan på just mitt kontor som arbetar med jord- & skogsbruk men det
finns kollegor på andra kontor som kan sådant och som har lovat att stötta mig när jag behöver
hjälp.
Min största styrka är min breda kompetens, att jag är lösningsorienterad, engagerad, ansvarstagande
och har lätt för att anpassa mig och se till kundens behov. Jag tycker det är roligt med
den personliga kontakten och bryr mig om att det ska gå bra för mina kunder. Det känns bra
när kunderna känner förtroende för en, vågar ställa frågor och använder en som bollplank löpande
i vardagen.
En av anledningarna till att jag trivs på ME är att jag har en salig blandning av kunder, alla företagsformer
och olika storlekar. Jag gillar att göra allt från ax till limpa och att ha full koll. På så
sätt kan jag förekomma kunden och komma med förbättringsförslag, effektiviseringar och råd.
Jag vill inte arbeta på de största byråerna där man lätt blir en i mängden utan jag vill kunna vara
med och påverka min vardag!
Att vara Certifierad Rådgivare är en kvalitetsstämpel och det är tydligt att efterfrågan på rådgivning
ökar. Även digitaliseringen inom branschen ökar, men en förvånande stor del av mina
kunder vill inte lägga in sina kvitton i en app utan föredrar att jag bokför dem och tar hand om
papperskvittona. Att automatisera passar helt enkelt inte för alla kunder. Däremot vill alla kunder
ha kvalificerad rådgivning för att de ska kunna utveckla sin verksamhet och förbättra det
ekonomiska resultatet.