Modern Ekonomi utmanar genom stark tillväxt och bredare utbud

Redovisningsbyråkedjan Modern Ekonomi har dubblat sin storlek de två senaste åren. Nyligen förvärvades Göteborgsbaserade Avista Kredit och Företagsservice (under namnändring till Modern Finans), varmed det breda utbudet av ekonomitjänster nu även kompletteras med finansieringstjänster. Modern Ekonomi är rikstäckande och har idag drygt 100 medarbetare fördelade på 11 kontor. Två av kontoren drivs i franchiseavtal.

Frans Blom, VD hos Modern Ekonomi gör ingen hemlighet av bolagets strategi;
-          Vi siktar på att bli den största fristående företaget för ekonomitjänster i Sverige och därmed vara ett reellt alternativ till de stora internationella revisionsbyråerna.

Bolaget räknar med att inom tre år ha 350 medarbetare på totalt ett trettiotal platser. Tillväxten ska ske med öppnande av kontor på nya orter, via uppköp samt med fler franchisetagare. Målgruppen är 97 procent av de svenska företagen, det vill säga ägarledda små och medelstora företag.

Modern Ekonomi är en fullservicebyrå, som erbjuder ekonomitjänster bl a via en avancerad gemensam teknisk plattform. Bolaget agerar också extraresurs, rådgivare, affärsutvecklare, samt bidrar nu även med finansiering. I organisationen finns många olika kompetenser – t ex företagsekonomer, jurister, redovisningskonsulter, IT-ingenjörer och affärsutvecklare.

-          Vår framgång är ett kvitto på vårt fullservicekoncept med modern ekonomihantering där vi även agerar proaktivt i våra kunders affärsutveckling. Genom oss får många små och medelstora företag tillgång till samma kompetens som de större företagen, säger Frans Blom.

Modern Ekonomis koncept lades redan år 1969 och har utvecklats alltefter marknadens behov. I nuvarande tappning startade Modern Ekonomi år 2006 och bolaget ägs fortfarande till övervägande del av de entreprenörer som varit med och startat redovisningsbyråkedjan. Under senare tid har bl a Rolf Lundströms Provobis Holding gått in som delägare i Modern Ekonomi.

De 11 kontoren finns på följande orter: Bergsjö, Falköping, Gnesta, Göteborg, Hallstahammar, Jönköping, Kungsbacka, Skövde, Sundbyberg, Västerås och Örnsköldsvik.

Tel +46 (0) 220 239 07
Mobil +46 (0) 707 45 42 02
Jan Edvardsson
Avista/Modern Finans