Yvonne Rossdeutscher

För Yvonne började det i Tyskland, med en tvåårig lärlingsutbildning till banktjänsteman. Sedan arbetade hon på bank, bland annat med kredithandläggning, återförsäljningsfinansering, datorprogramtest och projektledning. Efter tio år på bank kände hon att det var dags för en förändring. Yvonne började plugga tysk lagstiftning på ekonomiområdet på kvällar och helger, med målet att jobba på en juridisk avdelning. Det blev en annan förändring än den Yvonne först hade tänkt sig - hon träffade en svensk man och bestämde sig för att bo och arbeta i Sverige. Parallellt med sina språkstudier läste hon till diplomerad redovisningsassistent för att bli bättre på affärssvenska och sedan fortsatte hon med en YH-utbildning till redovisningskonsult. Hon gjorde båda praktikperioderna hos Modern Ekonomi och redan under andra praktiken erbjöd vi henne anställning!

”Jag gillar att lösa komplicerade fall inom internationell moms och beskattning av utländsk arbetskraft”

På ME har jag kunnat gå interna och externa utbildningar som har hjälpt mig att utveckla min kompetens och mina specialintressen inom mitt yrke. Då jag arbetar en del med utländska kunder som har verksamhet i Sverige efterfrågar jag mest kurser inom internationellt arbete, utländsk beskattning samt internationell moms och har fått gå flera specialinriktade kurser under de senaste åren.

Jag gillar att lösa komplicerade fall inom internationell moms och beskattning av utländsk arbetskraft. Gränsöverskridande transaktioner med varor/tjänster och personal är otroligt intressanta, krävande och utvecklande. Att hitta lösningar för företag som sysslar med det, hjälpa utländska företag med deras verksamhet på svenska marknaden och utländsk personal att klara beskattningen här i Sverige har blivit mitt intresse och specialinriktning. Det som andra tycker är jobbigt att hantera är mycket spännande för mig. En gång hade jag en kund, ett norskt företag utan fast driftställe i Sverige, som behövde bli medlem i en arbetsgivarorganisation i Sverige. Att reda ut och hjälpa till med alla steg och underlag för att deras anställda skulle kunna fortsättas hyras ut till Sverige var väldigt spännande och lärorikt.

En sak som gör att jag trivs på ME är att alla kollegor hjälper varandra och bidrar med kunskap och erfarenheter. När jag själv behöver hjälp, en back-up eller ett svar, vet jag precis vem jag kan fråga. Jag har mycket eget ansvar mot mina kunder samtidigt som ME stöttar mig med att jag kan utveckla mig precis hur mycket jag vill inom de områden som jag jobbar med och som jag tycker är spännande. Dessutom känner jag att jag har frihet att bestämma varifrån och när jag jobbar så länge kunderna är nöjda och rapporterna levereras i tid.

Våra kunder är engagerade och brinner för sin verksamhet. De vill växa och expandera på rätt sätt där siffrorna hänger med i deras tillväxt. Vi finns för att kunden ska kunna fokusera på sin verksamhet medan vi tar hand om arbetet med bokföring, årsredovisning, löner och alla ekonomiska frågor kring detta, för att leverera bra beslutsunderlag. Att hjälpa till med fakta om vad som gäller, diskutera frågor och möjligheter, hjälpa till med digitalisering, effektivisering, vara proaktiv innan en lagändring genomförs och förebygga fel är exempel på sådant som vi gör för våra kunder!

Jag vill veta mer!

Ang personuppgifter | Dessa uppgifter kommer vi på Modern Ekonomi använda för att på bästa sätt kunna hantera och svara på din förfrågan. Finns fortsatt intresse av våra tjänster och lösningar sparar vi uppgifterna i vår kontaktdatabas för återkommande information och marknadsföring av våra produkter och tjänster.

Personuppgiftsansvarig är Modern Ekonomi. För frågor angående hanteringen av personuppgifterna eller en begäran om vilken information som finns sparad ber vi dig kontakta info@modernekonomi.se